Duurzaam communiceren met Green Marketing

De marketing van een duurzaam product

Tegenwoordig houden veel bedrijven zich al bezig met het thema duurzaamheid, daarnaast is er ook een grote groei te zien in startende bedrijven die zich focussen op circulaire economie, groene energie, elektrisch rijden. Een grote vraag die door veel bedrijven wordt gesteld is hoe communiceert u over een duurzaam product en vooral hoe onderscheidt u zich met uw groene product of dienst van andere bedrijven.

Groene Marketing 

De afgelopen jaren zijn er grote veranderingen te zien in het milieu door toedoen van onze levensstijl. Mensen worden bewuster van de footprint die zij achterlaten op de aarde en maken hierdoor vaker duurzame keuzes en kiezen sneller voor een bedrijf die zich inzet voor een groenere wereld. Bedrijven ervaren ook dat de consument milieubewuster is geworden, dit heeft invloed op de organisatorische en bedrijfsprocessen van bedrijven. 

Consumenten willen duurzamer en verantwoordelijkere aankoopbeslissingen maken en dat doen ze door te kijken naar de reputatie van een bedrijf rondom duurzaamheid, ‘het duurzaamheidsimago’. Om een duurzaamheidsimago te krijgen, dient een bedrijf allereerst maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Maar het belang van duurzaamheid communiceren is in een korte tijd onwijs gegroeid. Er is voor bedrijven een grote behoefte ontstaan om hun duurzaamheidskenmerken te communiceren naar de consument en zo is groene marketing ontstaan. 

Bij groene marketing draait het om het benadrukken van de milieuvoordelen van een duurzaam product, dienst of de organisatie. Groene marketing wordt ook wel eco marketing genoemd en kortom gaat het gewoon om het verkopen van het milieubewust eimago van een bedrijf. Echter is het voor bedrijven niet genoeg om alleen maar of duurzaamheid te communiceren, bedrijven dienen hier ook echt naar de handelen. Consumenten willen zien wat bedrijven doen op gebied van milieubewust ondernemen. 

Groene marketing brengt veel voordelen met zich mee. Zo draagt groene marketing bij aan het versterken en verbeteren van het imago van een bedrijf en helpt ook een gefundeerd duurzaamheidsimago creëren. Wanneer een bedrijf een sterk duurzaamheidsimago heeft, helpt dit ook de juiste doelgroepen te bereiken, die veel waarde hechten aan het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Groene marketing zorgt voor een hoge loyaliteit bij de klanten. Deze doelgroep is over het algemeen ook bereid meer te betalen voor een duurzaam product wanneer hiervan de waarde propositie groter is. 

Groene marketing brengt een bedrijf verder de duurzame wereld in, maar voorkom green washing. Meer weten over greenwashing lees dan: Wat is greenwashing en wat voor effecten kan het hebben op  

No responses yet

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.